Uusien autojen päästöt vähenevät Suomessa hitaasti
Julkaistu: 02.08.2012, Kategoriat: Tiede ja tutkimus, Talous
Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin tiedote, julkaistu: 2.8.2012
Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin puolivuotistilastojen mukaan ensirekisteröityjen henkilöautojen keskimääräiset hiilidioksidi- eli CO2-päästöt ovat laskeneet 2,6 prosenttia edellisvuoden vastaavaan aikaan verrattuna. Keskimääräiset CO2-päästöt olivat alkuvuonna noin 142 g/km, viime vuonna 146 g/km.
EU-tavoitteet uuden autokannan keskimääräisiksi hiilidioksidipäästöiksi ovat 130 g/km vuonna 2015 ja 95 g/km vuonna 2020. Tanskassa, Belgiassa, Ranskassa, Maltalla, Irlannissa, Alankomaissa ja Portugalissa ensirekisteröidyt autot alittivat jo viime vuonna EU-tavoiterajan 130 g/km. Koko EU:n alueella ensirekisteröityjen autojen keskimääräiset CO2-päästöt olivat 135,7 g/km vuonna 2011. Vähennys edellisvuoteen oli 3,3 prosenttia.
Suomessa hidas siirtyminen vähäpäästöisempiin autoihin tekee päästötavoitteiden saavuttamisen haastavaksi. Bensiinikäyttöisten henkilöautojen CO2-päästöt ovat laskeneet dieselkäyttöisiä nopeammin.
Ensirekisteröidyistä autoista noin puolet pääsee alle 140 g/km hiilidioksidipäästöihin
Yksittäisten ihmisten autovalinnoilla ja autoilutavoilla on suuri merkitys ympäristön kannalta, sillä liikenteen kasvihuonekaasupäästöistä tieliikenteen osuus on 90 prosenttia ja tästä henkilöautojen osuus noin 60 prosenttia.
Trafi kannustaa kansalaisia tekemään vastuullisia autovalintoja. Valinnoissa voi käyttää hyödykseen uudistettua EkoTrafi-verkkopalvelua. Valintapalvelussa voi vertailla Suomessa myynnissä olevia henkilöautomalleja teknisten ominaisuuksien, kulutus- ja päästötietojen, hinnan sekä auto- ja ajoneuvoveron määrän mukaan. Trafin verkkosivuilta www.trafi.fi/ekoautoilu löytyy myös paljon muuta hyödyllistä tietoa autoilun ympäristövaikutuksista.
Ensirekisteröityjen bensiinikäyttöisten henkilöautojen keskimääräiset CO2-päästöt olivat vuoden ensimmäisellä puoliskolla 141 g/km (vähennys 2,9 %) ja dieseleiden 144,2 g/km (vähennys 1,8 %).
Noin puolet alkuvuonna ensirekisteröidyistä henkilöautoista pääsee alle 140 g/km hiilidioksidipäästöihin. Alle 160 g/km päästöihin yltää ensirekisteröidyistä autoista yli 82 prosenttia.
Dieselien osuus laskussa
Hiukkaspäästöt ovat terveydelle haitallisia päästöjä, joita syntyy dieselmoottoreissa, mutta myös suorasuihkutteisissa bensiinimoottoreissa (GDI-moottorit) hiukkaspäästöt voivat olla muihin bensiinimoottorityyppeihin verrattuna suuret. Hiukkaspäästöjä voidaan torjua erityyppisillä hiukkassuodattimilla.
Dieseleiden osuus Suomessa ensirekisteröidyistä henkilöautoista oli vuoden alkupuoliskolla hieman vähemmän (39 %) kuin viime vuonna vastaavana ajanjaksona (41,6 %). Koko EU:n alueella dieseleiden osuus uusista autoista on sen sijaan ollut kasvussa (55 % vuonna 2011).
Alkuvuonna rekisteröityjen henkilöautojen hiukkaspäästöt olivat keskimäärin 0,006 ppm eli samalla tasolla kuin viime vuonna. Parina viime vuonna ensirekisteröityjen henkilöautojen hiukkaspäästöt eivät ole enää juurikaan vähentyneet.
Dieselmoottoressa typpioksidipäästöt ovat yleinen ongelma. Alkuvuonna typen oksidien (NOx) päästöt ovat pysyneet viime vuotisella tasolla. Liikenteen aiheuttamista typpioksidipäästöistä tieliikenne ja vesiliikenne tuottavat suurin piirtein yhtä suuren osan, noin 45 prosenttia kumpikin.
Lisätietoja
Yksikönpäällikkö Toni Pallaspuro, puh. 020 618 5395, toni.pallaspuro(at)trafi.fi
Johtava asiantuntija Katja Lohko-Soner, puh. 020 618 6077, katja.lohko-soner(at)trafi.fi
Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi kehittää aktiivisesti liikennejärjestelmän turvallisuutta, edistää liikenteen ympäristöystävällisyyttä ja vastaa liikennejärjestelmän viranomaistehtävistä.
- EkoTrafi-sivusto – palvelu jossa voi vertailla autoja mm. niiden teknisten ominaisuuksien ja kulutus/päästötietojen mukaan
- www.trafi.fi/ekoautoilu – runsaasti tietoa liikenteen ympäristövaikutuksista