Kalakaupan vastuullisuus lisääntynyt
Julkaistu: 18.04.2013, Kategoria: Kalat
Merkittävä osa suomalaisista kalaa myyvistä yrityksistä on viime vuosina kehittänyt kalavalikoimiaan vastuullisemmiksi. Tämä käy ilmi WWF Suomen teettämästä selvityksestä, jolla kartoitettiin kalavalikoimissa tapahtuneita muutoksia vuosina 2005-2012.
Osa yrityksistä on jättänyt pois valikoimistaan joko kaikki tai suurimman osan WWF:n Kuluttajan kalaoppaan punaisen luokituksen lajeista. Tällaisia lajeja ovat muun muassa tuoretonnikalat, ankerias ja Itämeren villi lohi. Myös kalan tuonnissa on havaittavissa sama muutos. Esimerkiksi pohjatroolilla pyydettävän puna-ahvenen tuonti Suomeen on laskenut selvästi. Samalla ympäristöystävällisten MSC-sertifioitujen kala- ja äyriäistuotteiden käyttö on lisääntynyt. MSC:n (Marine Stewardship Council) kokoamissa tilastoissa MSC-merkittyjen tuotteiden määrän kasvu oli Suomessa nopeinta koko maailmassa vuonna 2011 ja vuoden 2012 alkupuoliskolla.
Positiivinen kehitys vastaa kuluttajien toiveita. WWF:n viime kuussa teettämän mielipidekyselyn mukaan 80 prosenttia suomalaisista ei hyväksy uhanalaisten kalalajien myymistä kaupoissa.
WWF Suomi käynnisti keväällä 2012 Kalakampanjan, jonka tavoitteena on, että Suomessa olisi vuonna 2015 kaupan vain kestävästi pyydettyä tai kasvatettua kalaa. Tähän tavoitteeseen on sitoutunut 45 kalakaupan ja kala-alan toimijaa. Nyt tehdyn selvityksen tulokset viittaavat siihen, että tavoite on mahdollista saavuttaa.
WWF Suomi tilasi selvityksen kalakaupan vastuullisuudesta Helsingin yliopiston bio- ja ympäristötieteellisen tiedekunnan projektikurssin opiskelijaryhmältä.