Uutiset

Luonnolle laitetaan hintalappu

Julkaistu: 01.11.2010, Kategoria:

Japanin Nagoyassa järjestettiin YK:n luonnon monimuotoisuutta käsittelevä kokous. Kokouksessa julkaistiin 20.10.2010 raportti Mainstreaming the Economics of Nature: a synthesis of the approach, conclusions and recommendations of TEEB. Siinä toivotaan yritysten ja valtioiden laskevan jatkossa arvot niistä luontoon liittyvistä kohteista, joita ne vuosittain kuluttavat. Raportti on verrattavissa ilmastonmuutoksen hintaa kuvaavaan Sternin raporttiin.

Luonnon arvo -raportin tarkoituksena on herättää kaikki ymmärtämään, millainen taloudellinen menetys luonnon monimuotoisuuden köyhtyminen on. Luonnon monimuotoisuuden väheneminen johtaa valtaviin taloudellisiin ongelmiin, sillä kaikki yritykset ja valtiot kuluttavat tavalla tai toisella luontoa. Nyt tehdyssä raportissa ehdotetaan, että erilaisille ns. ekosysteemipalveluille annettaisiin hinta, joka vaikuttaisi siten myös yritysten ja valtioiden budjetteihin. Kun yritykset ja valtiot kuluttavat luontoa, syntyisi niille korvausvelvollisuus. Tämä voisi osaltaan kannustaa kaikkia vähentämään luonnon kuluttamista.

Raportissa ehdotetaan esimerkiksi, että maailman viljapeltoja ja hedelmäpuita pölyttävien hyönteisten arvo olisi 152 miljardia euroa vuodessa. Ihmisten aiheuttama vahinko maailman metsille, kosteikoille ja niityille on arvioitu 1,4–3,2 tuhatta miljardia euroa. Maailman 3 000 suurimman yrityksen luonnolle tuottama vahingon arvoidaan olevan yli 1 500 miljardia euroa vuodessa.

Toistaiseksi näitä lukuja ei ole otettu huomioon minkään valtion tai yrityksen budjeteissa, vaikka niillä on valtava merkitys erityisesti paikallisille ihmisille. Tällainen hinnoittelu voisi auttaa ihmisiä erityisesti maissa, joissa metsiä kaadetaan surutta, ymmärtämään mikä niiden merkitys myös taloudellisesti ekosysteemipalvelujen tuottajana oikeasti on.

Raportissa annetaan kymmenen ehdotusta, jotka on luettavissa englanniksi alta sekä TEEB:n internet- sivuilta.

http://www.teebweb.org/

The TEEB study concludes with the following recommendations
  • 1.Public disclosure of – and accountability for – impacts on nature should be essential outcomes of biodiversity assessment.
  • 2. The present system of national accounts should be rapidly upgraded to include the value of changes in natural capital stocks and ecosystem service flows.
  • 3.An urgent priority is to draw up consistent physical accounts for forest stocks and ecosystem services, both of which are required, for example, for the development of new forest carbon mechanisms and incentives.
  • 4.The annual reports and accounts of business and other organizations should disclose all major externalities, including environmental damage affecting society and changes in natural assets not currently disclosed in the statutory accounts.
  • 5. The principles of ‘No Net Loss’ or ‘Net Positive Impact’ should be considered as normal business practice, using robust biodiversity performance benchmarks and assurance processes to avoid and mitigate damage, together with pro-biodiversity investment to compensate for adverse impacts that cannot be avoided.
  • 6. The principles of ‘polluter pays’ and ‘full-cost-recovery’ are powerful guidelines for the realignment of incentive structures and fiscal reform. In some contexts, the principle of ‘beneficiary pays’ can be invoked to support new positive incentives such as payments for ecosystem services, tax breaks and other fiscal transfers that aim to encourage private and public sector actors to provide ecosystem services.
  • 7. Governments should aim for full disclosure of subsidies, measuring and reporting them annually in order that their perverse components may be recognized, tracked and eventually phased out.
  • 8. The establishment of comprehensive, representative, effective and equitably managed systems of national and regional protected areas should be pursued (especially in the high-seas) in order to conserve biodiversity and maintain a wide range of ecosystem services. Ecosystem valuation can help to justify protected areas policy, identify funding and investment opportunities, and inform conservation priorities.
  • 9. Ecosystem conservation and restoration should be regarded as a viable investment option in support of climate change mitigation and adaptation. Within the UNFCCC process, REDD-Plus should be prioritized for accelerated implementation, beginning with pilot projects and efforts to strengthen capacity in developing countries to help them establish credible systems of monitoring and verification that will allow for the full deployment of the instrument.
  • 10. Human dependence on ecosystem services and particularly their role as a lifeline for many poor households needs to be more fully integrated into policy. This applies both to targeting development interventions as well as to evaluating the social impacts of policies that affect the environment.
Lähde

Yle, Luonto ja ympäristö: YK-raportti: Luonnon arvo huomioitava maailmantaloudessa