Älä osta mitään -päivää vietetään 25.11.
Julkaistu: 22.11.2011, Kategoriat: Kestävä kehitys, Talous
Kansainvälistä Älä osta mitään -päivää vietetään perjantaina 25.11. Päivä järjestetään joka vuosi marraskuun viimeisenä perjantaina, juuri vilkkaan jouluostoskauden alla. Päivän tarkoitus on haastaa ihmisiä pohtimaan jokapäiväisiä kulutuspäätöksiään ja niiden vaikutuksia ympäristöön.
Älä osta mitään -kampanja kehottaa kuluttajia pysähtymään ja arvioimaan rauhassa, mitä ostetut tavarat merkitsevät kuluttajalle itselleen, mutta myös niiden valmistajalle tai ympäristölle. Käytännössä kaikki ympäristöongelmat palautuvat lopulta länsimaisiin kulutustottumuksiin. Vaikka tuotteiden valmistusprosessit ovatkin muuttuneet ekologisemmiksi, kiihtyvä kulutustahti mitätöi saavutetun hyödyn. Toisaalta tuotantoa on siirretty maihin, joissa ympäristölainsäädäntö on vielä kehittymätöntä. Länsimaiset kulutustottumukset ovat kestämättömällä pohjalla, sillä planeettamme elää jo tällä hetkellä velaksi. Ihmiskunta käyttää luonnonvaroja noin 1,5 -kertaisesti maapallon kapasiteettiin nähden.
Yhden päivän ostoslakko ei ratkaise ongelmia, mutta se on kannanotto yksinkertaisemman elämäntavan puolesta. Kampanja kritisoi hetkellisen mielihyvän hakemista shoppailusta ja minäkuvan perustamista tuotteiden luomille mielikuville. Aggressiivinen tuotteiden mainonta käyttää hyväksi nykyihmisen jatkuvaa minuuden etsintää. Kampanja ei vastusta esimerkiksi joululahjoja, mutta kehottaa panostamaan ostoksissa määrän sijasta laatuun. Kampanja myös haastaa ihmisiä etsimään onnea muualta kuin kuluttamisesta: terveydestä, kulttuurista, sosiaalisista suhteista ja mielekkäästä tekemisestä.
Ensimmäinen “No Shop Day” järjestettiin vuonna 1992 Vancouverissa. Suomessa päivän organisoi Luonto-Liitto.